Îţi mai aduci aminte când ai testat prima dată berea şi alcoolul? Sau primul pahar de vodcă? Dar de prima beţie? Probabil că nici măcar nu ai împlinit 18 ani când ai făcut cunoştinţă cu băuturile interzise minorilor. Sunt ABSOLUT sigur că îţi aminteşti. A fost ceva distractiv şi amuzant. Totuşi, majoratul oferă “dezlegare” la bere şi la alcool atât pentru băieţi, cât şi pentru fete. Astăzi, încurajate de mişcarea feministă, femeile beau cot la cot cu bărbaţii. Şi tocmai asta le face să îşi piardă feminitatea. În mentalul colectiv, însă, alcoolul rămâne un simbol absolut al masculinităţii. Nu degeaba reclamele la bere şi alte băuturi spirtoase exploatează o mulţime de stereotipuri masculine.
“Fotbal, bere și mai presus de toate, jocurile de noroc le-au umplut orizontul minților… Nu a fost greu să-i ținem sub control.”
– George Orwell, 1984
Alcoolul: primul viciu de care trebuie să scapi după liceu
La 21 de ani, când americanii încep să bea alcool, europenii au jurat deja de trei ori că se lasă de băutură…
Poate vei spune că tu nu vei ajunge niciodată un alcoolic, deoarece consumi doar ocazional. Problema este că “ocaziile” devin tot mai dese. Aşa au început şi cei care azi cumpără bere şi alcool cu baxurile. Nu trece mult, iar berea şi alcoolul devin parte a vieţii tale de zi cu zi. Degeaba te consideri “social drinker” sau băutor de ocazie, dacă în fiecare zi găseşti un prilej ca să consumi alcool. Încet-încet te obişnuieşti cu stările de după beţie şi mereu ai la îndemână medicamente pentru mahmureală.
Consumul de alcool nu aduce niciun beneficiu real, nici imediat, nici pe termen lung.
Din contră, consumatorii se expun la o mulţime de riscuri care ar putea fi evitate prin abstinenţă totală. În plus, banii aruncaţi pe alcool pot fi folosiţi mult mai inteligent.
Berea, deşi este o băutură cu o concentraţie mică de alcool, nu este deloc inofensivă.
Chiar şi o bere poate afecta capacitatea de concentrare şi de conducere în siguranţă a unui (auto)vehicul. România are cele mai sângeroase şosele tocmai din cauza alcoolului şi a drogurilor!!!
Faptul că bei până cazi pe jos nu te face mai bărbat şi nici mai “bărbată” (vorba lu’ Caragiale), dacă eşti femeie.
Patru lucruri trebuie să reţii după ce vei citi acest articol, şi anume, faptul că:
- alcoolul nu te transformă într-un BĂRBAT mai bun
- consumul de alcool nu te ajută să fii un SOŢ mai bun
- berea şi alcoolul nu te fac un TATĂ mai bun
- alcoolul nu te ajută să fii un ANGAJAT mai bun
Iar ca bunic, nu cred că îţi doreşti ca nepoţii să te ţină minte drept un alcoolic.
Valabil şi la feminin.
În continuare, te invit să te familiarizezi cu câteva statistici importante despre consumul de bere şi alcool şi să afli cel puţin 5 motive pentru care merită să nu mai finanţezi această industrie în anii de viaţă care ţi-au mai rămas… după liceu.
Consumul de bere şi alcool în Europa şi SUA
Potrivit statisticilor publicate de Euronews, consumul de bere şi alcool în România a crescut cu 1 litru/cap de locuitor din 2010 până în 2020. Cele mai mari cantităţi de alcool se consumă în Letonia (12,1 litri/capita), urmată de Cehia, Lituania şi Austria. România şi Bulgaria urmează pe locurile cinci şi şase, cu un consum mediu de 11 litri de alcool de persoană.
Nici Statele Unite ale Americii nu stau prea bine când vine vorba de consumul de bere şi alcool. Peste ocean, consumul mediu de băuturi alcoolice pe cap de locuitor este de 128 litri. Consumul de bere, însă, este de doar circa 3,78 litri per capita, pe an.*
Berea pare să fie băutura preferată a europenilor.
În 2021, Cehia a fost campioană la consumul de bere. Cehii au consumat în medie nu mai puţin de 184 de litri (pe cap de locuitor). Cât despre România, în acest clasament ocupă un ruşinos loc 4. Românii au consumat în medie aproape 100 de litri de bere pe cap de locuitor în 2021 – 95,6 l mai exact.**
La nivel planetar, continentul asiatic rămâne cel mai mare consumator de băuturi alcoolice.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, nicio cantitate de alcool nu poate fi considerată “SIGURĂ” pentru sănătatea noastră. Tot mai des ne este servită sintagma “consumă responsabil”, dar nimeni nu ne spune CÂT înseamnă acea cantitate responsabilă: o bere la doză de 0,33 l sau un flacon de bere ieftină de 2,5 litri? Aceeaşi greşeală o putem observa şi pe plan economic, unde Banca Naţională a României refuză să definească termenul “supraîndatorat”. Un om “supraintoxicat” cu alcool este uşor de depistat… Un om beat se dă singur de gol. Însă o persoană “supraîndatorată” nu îţi sare în ochi. O persoană “îmbătată” cu credite bancare suferă în tăcere…
Consumă responsabil!
Îndatorează-te responsabil!
“Joacă” responsabil!
Dar dacă tu decizi limita, cel mai probabil tot tu o vei şi încălca.
Atitudinea cea mai bună vis-a-vis de alcool este abstinenţa.
Exact aceeaşi pe care ar trebui să o ai şi faţă de sexul premarital. Dacă îţi pierzi virginitatea înainte de căsătorie, îţi va fi tot mai greu să te opui tentaţiilor şi să te limitezi la un singur partener sexual. Ori de câte ori spui “da”, îţi va fi tot mai greu să spui “nu” data viitoare. La fel şi în cazul consumului de bere şi alcool: după ce bei primul pahar, îţi va fi greu să îl refuzi pe al doilea… Iar curând vei vrea să încerci băuturi tot mai scumpe şi mai rafinate. Totuşi, alcoolul este doar una dintre substanţele psihoactive care îţi alterează gândirea şi imaginaţia. Se ridică astfel următoarea întrebare: dacă ai acceptat să incluzi alcoolul în stilul tău de viaţă, nu ai devenit mai deschis şi dornic să încerci şi “alte substanţe”?
Mulţi dependenţi de alcool au căzut în patima drogurilor, fie ele şi “uşoare”, precum marijuana (Cannabis sativa indica). Dar de ce să ajungi în punctul în care singura ta speranţă să fie injecţia cu Vivitrol?
Alcoolul are utilitatea lui în economie, în diverse industrii… Potrivit Solvchem, aproape fiecare industrie utilizează substanţe pe bază de alcool la un moment dat. Însă pentru corpul uman, alcoolul este o băutură complet inutilă şi lipsită de valoare nutritivă.
Alcoolul este toxic.
Ba chiar împiedică absorbţia unor vitamine. Alcoolul nu hidratează şi nici nu are efecte terapeutice. El atacă în special celulele nervoase şi omoară neuronii – celule care nu se mai regenerează. Dacă merită să ai grijă de ceva pe lumea aceasta, atunci creierul cu siguranţă merită protejat cu orice preţ! Consumul regulat de alcool atacă şi ficatul, iar în timp, duce la apariţia cirozei hepatice, pe lângă alte numeroase afecţiuni medicale, inclusiv cancer şi impotenţă. Nici rinichii nu scapă de efectele nedorite ale alcoolului – aceştia pot rămâne lezaţi ireversibil.
Toate aceste lucruri sunt cunoscute de mai toţi absolvenţii de liceu. Şi cu toate acestea, marile festivaluri de muzică promovează băuturile energizante, berea şi alcoolul în rândul tinerilor. Deşi cunoaştem şi vedem zi de zi catastrofele provocate de alcool, rafturile din supermarketuri sunt mereu pline cu băuturi care mai de care mai concentrate în alcool. Chiar şi în benzinării găsim băuturi spirtoase, bere şi energizante! Aşadar, există o clientelă politică cu potenţial financiar ridicat care cumpără decizii politice. De aceea măsurile pe care le ia statul pentru a reduce consumul de alcool sunt ineficiente. Pur şi simplu nu se doreşte promovarea abstinenţei.
Consumul de bere şi alcool – o normalitate, după liceu?
Nu se ştie exact cum şi când au descoperit alcoolul înaintaşii noştrii. Cert este că fiecare regiune a globului a avut şi încă are băuturi alcoolice specifice, obţinute din culturi locale. La un moment dat, băuturile spirtoase cu o concentraţie mai mare a alcoolului, obţinute prin distilare, au devenit atât de valoroase încât au avut statut de monedă în comerţul internaţional.
La ţară, în România, producţia de ţuică sau pălincă a fost un sport naţional decenii la rând şi, din nefericire, producţia merge ca unsă şi astăzi. Faptul că ţăranul încă vinde “ilegal” pălincă şi vin pentru a-şi suplimenta veniturile ar trebui să trimită nişte semnale subliminale la Casa Poporului… Dar ce să vezi? În funcţii politice au ajuns tot nişte beţivi – copiii pălincarilor, copiii beţivilor sau chiar mai rău… copiii nedoriţi, făcuţi la beţie. La urma urmei, la alegerile din 2024, avem de ales între nişte alcoolici – unul mai “rafinat” ca altul. Cum să limiteze producţia de alcool pentru consumul populaţiei tocmai nişte slujitori ai lui Bacchus? Iată motivul pentru care pălincăriile încă sunt o afacere profitabilă, chiar dacă la limita legii. Cantităţi impresionante de prune, pere şi struguri sunt transformate în băuturi tari în fiecare an. Dar nimeni nu vede în asta ceva ABSOLUT revoltător.
Alcoolul unge încheieturile unei economii disfuncţionale, ca să nu mai auzim cum scârţâie…
În mediul rural, birtul a fost ani la rând singura afacere funcţională pe plan local, alături de brutării. Ţăranul român a fost şi încă este bun prieten cu băutura. Acesta este unul dintre motivele pentru care bărbaţii trăiesc mai puţin decât femeile. Socializarea fără un pahar de bere sau alcool? De neconceput! Iar obiceiul a fost transmis de la tată la fiu. Şi de la mamă la fiică.
Reţine următorul lucru: dacă eşti bărbat, nu înseamnă că trebuie să îţi placă alcoolul. Nu trebuie să te prefaci că îţi place, dacă nu îţi place. Nu trebuie să bei doar ca să fii acceptat într-un grup de prieteni.

În timp ce alcoolul ruinează multe familii, o mulţime de oameni de afaceri şi-au construit adevărate imperii pe băuturi alcoolice. În Oradea, unul dintre cele mai cunoscute baruri a fost Vandana. De-a lungul anilor, am trecut deseori pe lângă el şi am văzut cum a tot crescut. Dintr-o bodegă veche şi dărăpănată, s-a transformat într-un restaurant şi sală de evenimente. Azi, în acelaşi loc, s-a ridicat un bloc de apartamente… În plus, Vandana prosperă şi ca distribuitor de băuturi alcoolice. Vandana a clădit un imperiu, ruinând vieţile altora… Este acesta un bun model de antreprenoriat?
Ce îi motivează pe unii să consume alcool?
Ai putea fi tentat să crezi că toţi oamenii consumă alcool, ceea ce nu este deloc adevărat. Se poate trăi şi fără alcool! Aşa că probabil te întrebi şi tu de ce – pentru unii – berea şi alcoolul au devenit o componentă “firească” a coşului zilnic de cumpărături. Iată doar câteva posibile cauze şi motivaţii:
- au început să consume devreme, din pură curiozitate sau teribilism, înainte de vârsta legală;
- din cauză că este accesibil, ieftin şi expus peste tot. În plus, în multe magazine vânzătorii nu verifică NICIODATĂ vârsta celor ce cumpără alcool;
- din dorinţa de a fi acceptat într-un anumit cerc de prieteni;
- pentru a părea mai matur, mai dur, “mai bărbat” – o sete ascunsă de a domina, de a fi RESPECTAT şi de a intimida posibili “adversari”;
- din plictiseală – pentru a-şi umple timpul sau pur şi simplu pentru a se “relaxa” sau pentru a scăpa de stres. Mulţi abia aşteaptă sfârşitul de săptămână pentru a se putea îmbăta;
- din obişnuinţă – unii doar reproduc modelul oferit de părinţi şi bunici. Dacă provii dintr-o familie în care consumul de alcool era o normalitate şi se făcea cu regularitate, probabil că vei continua şi tu această “tradiţie” de familie;
- pentru a se relaxa sau dezinhiba înaintea unei experienţe sexuale;
- pentru că nu concep să se “distreze”, să socializeze sau să se amuze fără a consuma bere sau alcool, mai ales la evenimentele majore din familie (nunţi, botezuri, înmormântări) sau la festivaluri de muzică precum Untold, Neversea, Electric Castle ş.a.;
- pentru că inclusiv folclorul românesc a normalizat consumul de alcool, pe lângă literatura română şi mass-media audio-vizuală.
Producătorii de bere şi alcool desfăşoară campanii publicitare agresive
Alcoolul este promovat tot mai intens, mai ales în versurile şi videoclipurile unor artişti “de top”. În piesa lui Theo Zeciu şi Smiley – VTM (cu aproape 10 milioane de vizualizări pe YouTube) – versurile sună aşa: “Uite cum vin sticlele de bere / O fată aproape dezbrăcată vrea să mi se ofere / N-o las pe altă dată“. Irina Rimes – o altă artistă cu mulţi fani, a cărei celebritate a explodat după apariţia ca jurat la Vocea României – face şi ea reclamă la bere. Iar videoclipul la piesa “Suflet de bagabont” a lui Andrei Bănuţă alături de Azur este filmat chiar într-un bar în care bărbaţii şi femeile beau împreună.
După liceu, consumul de alcool este mai degrabă un comportament sinucigaş.
Când alegi de bună voie să consumi un produs care ştii că îţi grăbeşte moartea, vorbim clar de o sinucidere lentă. Mulţi îşi încearcă limitele şi beau până la limita comei alcoolice. Împovăraţi de slăbiciunile tinereţii, adulţii tineri îşi irosesc cei mai frumoşi ani în beţii şi relaţii superficiale, de scurtă durată, aventuri de o noapte şi petreceri unde sunt expuşi la alte comportamente şi… substanţe riscante. Nici măcar nu realizează când trec graniţa dintre “consumator de ocazie” şi alcoolic notoriu.
Unii se refugiază în băutură pentru că… plutesc în derivă, fără niciun scop. Nu au niciun reper. Viaţa li se pare lipsită de sens şi doar în beţie găsesc un strop de fericire. Depresia sau tristeţea nu se rezolvă cu un pahar sau două. Fix când simţi că eşti în cel mai jos punct al vieţii tale, că nu mai există speranţă, că nu te vei realiza niciodată… fix atunci trebuie să-ţi aduci aminte că ai valoare în ochii lui Dumnezeu! Nu exişti la întâmplare!
Bărbatul “fatal” ţine în mână paharul cu otravă
Aşadar, dacă ar fi să desenăm portretul unui bărbat care emană masculinitate prin toţi porii, acesta ar trebui să ţină în mână şi un pahar de băutură. Acest stereotip reiese în special din reclamele vechi la whiskey în care un bărbat de succes este acela care… bea.
Reclamele la alcool nu redau şi latura negativă a consumului de alcool. Nu ne arată oameni care se neglijează, care umblă în haine ponosite pentru că şi-au pierdut locul de muncă. Nu ne arată bărbaţii divorţaţi şi dispreţuiţi de proprii copii şi cu popriri pe toate conturile din cauza problemelor financiare. Berea şi alcoolul vând iluzii: în reclame, nimic nu prevesteşte dezastrul de după…
Când o substanţă toxică intră în corpul uman, aceasta poate avea efecte neaşteptate.
Printre reacţiile adverse se numără violenţa. Fiecare bărbat reacţionează diferit la băutură, însă violenţa şi agresivitatea par să fie parte integrantă din imaginea bărbatului puternic. Aşa că, multe femei tolerează violenţa domestică, indusă sau nu de alcool. Ele se mint singure spunându-şi că au lângă ele un bărbat adevărat, un caracter puternic, care ştie să se impună.
În societatea de azi, o mulţime de calităţi ale unui “bărbat adevărat” sunt considerate defecte: bunătatea, blândeţea, înfrânarea, răbdarea, politeţea, bunul simţ ş.a. Societatea îi marginalizează pe cei “cuminţi”, care nu consumă alcool din raţiuni religioase sau din simplul motiv că ţin la sănătatea lor.
Am ajuns în punctul în care un bărbat nu este suficient de bărbat dacă nu bea alcool. Dar Dumnezeu l-a înzestrat pe bărbat cu o mulţime de alte calităţi. De aceea este bine să ne reîntoarcem la teologie pentru a înţelege omul şi societatea aşa cum ar trebui.
5 motive ca să elimini berea şi alcoolul de pe lista de cumpărături
-
Renunţă la alcool ca să nu-ţi baţi joc de banii tăi câştigaţi cu greu
Dacă astăzi te bucuri de sănătate şi de venituri mari, problemele tale cu alcoolul s-ar putea să te ruineze într-o bună zi. Berea şi alcoolul aduc în viaţa ta o mulţime de “prieteni” care poate vor profita de pe urma “generozităţii” tale. Sunt prietenii pentru “zile bune” care dispar de îndată ce văd primii nori. Nu-ţi risipi banii câştigaţi fie uşor, fie cu trudă, în compania unor oameni superficiali! Evită gesturile de snobism (atât de frecvente în cluburi în ultimul timp), comandând şampania cea mai scumpă! Nu mai pune semnul egal între băuturile alcoolice rafinate şi lux. Aceasta este doar o percepţie şi o prejudecată preluată din mass-media. Băuturile sunt scumpe pentru că există oameni ca şi tine care sunt proşti grămadă şi dispuşi să plătească preţul exorbitant.
Berea şi alcoolul sunt “apa sâmbetei”. Aşa că data viitoare când mai eşti tentat să arunci bani pe băuturi, întreabă-te: “Oare ce vise mi-aş putea îndeplini cu toţi banii pe care îi arunc pe băutură”? Hidratează-te cu apă! E mai ieftin! Desigur, asta dacă nu cumva cazi în capcana de a cumpăra un filtru de apă Kangen.
-
Evită consumul de alcool ca să fii mai sănătos / sănătoasă!
Berea şi alcoolul au un efect distructiv mult mai mare în corpul unei femei decât în corpul unui bărbat, în primul rând datorită dimensiunilor mai reduse. O femeie se îmbată mai repede decât un bărbat după aceeaşi cantitate de alcool. Însă cel mai bine de ştiut este faptul că alcoolul creşte riscul de a dezvolta cancer de sân. În plus, consumul de alcool în timpul sarcinii afectează şi copilul din uter în mod ireversibil: de la fizionomia caracteristică, până la tulburări de comportament (autism).
Ce cadou mai frumos poţi să-i oferi celui de lângă tine decât “o minte sănătoasă într-un trup sănătos”?
-
Stai departe de alcool pentru a fi mai uşor de iubit!
Poate că în tinereţe treci mai uşor cu vederea faptul că prietenul sau prietena ta consumă alcool. Dar, cu trecerea anilor, nu ştii cum poate evolua acest obicei… S-ar putea ca ceea ce găseai atrăgător la 20 de ani, la 40 de ani să te irite maxim. Crezi că vei avea puterea să stai lângă persoana pe care ai iubit-o la 20 de ani când consumul de alcool o va răpune şi să-i întinzi o mână de ajutor? Sau o vei abandona pur şi simplu? Nevoia de a fi iubit nu dispare cu trecerea anilor… aşa că renunţă la acest obicei care te face respingător/respingătoare. Băutura te urâţeşte, nu doar pe dinafară, ci şi pe dinlăuntru. Renunţă la alcool ca să fii mai uşor de iubit la bătrâneţe!
-
Stai treaz pentru a evita orice accident!
Nu cred că are sens să înşir poveştile de viaţă ale unor oameni a căror vieţi s-au ruinat de la un pahar de tărie consumat la momentul nepotrivit. Trebuie să-ţi interzici alcoolul ca să nu devii un pericol nici pentru tine însuţi, dar nici pentru ceilalţi. Dacă-ţi iubeşti locul de muncă, asigură-te că eşti treaz şi vigilent tot timpul. Nimănui nu-i place să-şi testeze angajaţii cu alcooltesterul în fiecare dimineaţă sau chiar de mai multe ori pe zi. Şi totuşi, în multe companii din România, a efectua un etilotest angajaţilor a devenit o necesitate pentru a preveni un accident de muncă.
Viaţa ta nu se termină doar atunci când mori… ci chiar atunci când curmi viaţa altuia; fie la propriu, fie la figurat – când îi curmi visele, lăsând acea persoană invalidă pe viaţă.
-
Renunţă la alcool ca să nu mai finanţezi acest sector neproductiv al economiei – sectorul viciilor!!!
Economia se împarte în sectoare productive (utile) şi sectoare neproductive (inutile, toxice). Economia reală este alcătuită din sectoarele care crează bogăţie fără a face rău. Sectoarele neproductive, însă, fie nu sunt capabile de a crea singure bogăţie, fie ceea ce produc este dăunător societăţii şi economiei. Cele şase sectoare neproductive ale economiei sunt:
- sectorul financiar-bancar (băncile nu sunt capabile să îşi producă singure profitul, ci căpuşează economia reală de unde se înfruptă din rodul muncii celor (supra)îndatoraţi.);
- sectorul viciilor (tutun, alcool, jocuri de noroc şi pariuri sportive ş.a.)
- sectorul ONG (există organizaţii nonguvernamentale benefice şi absolut necesare, dar există şi organizaţii non-profit dăunătoare societăţii şi economiei per ansamblu);
- sectorul celor inapţi de muncă (copiii, adulţii cu diverse dizabilităţi, vârstnicii prea slăbiţi pentru a mai munci);
- sectorul administrativ.
Economia este extrem de împovărată de aceste şase sectoare neproductive, de aceea trebuie să le micşorăm şi chiar să le eliminăm pe cele dăunătoare şi nenecesare. Sectorul viciilor poate fi micşorat dacă nu îl mai finanţăm – dacă tăiem cordonul ombilical care îl leagă de economia reală şi îi oferă hrană. La fel trebuie procedat şi cu sectorul financiar-bancar şi cu ONG-urile nesănătoase. Doar aşa economia se poate însănătoşi… şi noi odată cu ea.
* https://wisevoter.com/state-rankings/alcohol-consumption-by-state/
** https://www.visualcapitalist.com/which-countries-drink-the-most-beer-2/
Sunt Molcuţ Teofil Marius – antreprenor, florar şi economist cu 18 ani de experienţă. Obişnuit să străbat drumuri neumblate încă de pe vremea când eram editorul primei reviste de design floral din România – Florists Only, nu îmi este frică să mă avânt spre necunoscut. Din contră, cred că acolo putem găsi adevărate comori. Site-ul dupaliceu.ro s-a născut din dorinţa de a oferi tinerilor adulţi o înţelegere mai clară a realităţii economice. Având o perspectivă corectă asupra realităţii, ne vom putea bucura cu toţii de rodul muncii noastre şi vom putea transforma anii de viaţă activă în cei mai frumoşi ani…